Fibromyalgia: se on oikea sairaus

FIBROMYALGIATUTKIMUS: SE ON OIKEA SAIRAUS

Ranskalaiset tutkijat tekivät löydöksen tutkiessaan aivokuvantamismenetelmällä ja tutkimukseen liittyvin kyselykaavakkein 20 fibromyalgiaa sairastavaa ja 10 verrokkiryhmän muodostanutta tervettä naista. Tuo löydös vahvistaa fibromyalgian olevan oikea sairaus eikä oireyhtymä, joka liittyy masennukseen. Tutkimusta johti tohtori Eric Guedj (Centre Hospitalier-Universitaire de la Timone, Marseille).

Fibromyalgiaa sairastavien aivojen kipua tunnistavissa osissa verenkierto on epänormaalin voimakasta. Epänormaalin heikkoa verenkierto on kivun emotionaalisen vasteen alueilla. Tutkijat havaitsivat kuvantamisen tuloksia ja kyselyvastauksia vertaamalla sitä vaikeamman fibromyalgian olevan kyseessä mitä epänormaalimpi verenkierto aivoissa on.

Aivojen epänormaalilla verenkierrolla ei havaittu olevan mitään tekemistä ahdistuneisuuden tai masennuksen tason kanssa. Tämä on tärkeä havainto, sillä aiemmin fibromyalgiakivun on ajateltu liittyvän ahdistuneisuuteen ja masennukseen.

Tri Guedj sanoi lehdistötiedotteessaan, että tutkimus vahvistaa fibromyalgian olevan oikea sairaus. Siispä tämä tutkimus voi auttaa luokittelemaan fibromyalgia uudelleen ja siirtämään luokitus oireyhtymästä sairaudeksi.

Teksti: Sari Heiskanen

Lähde: https://www.spineuniverse.com/.../fibromyalgia-study-its-real...