PROFESSORI HACKSHAWN JA KOLLEGOIDENSA KEHITTÄMÄ URAAUURTAVA FIBROMYALGIAN JÄLJITTÄVÄ VERIKOE

Maailmanlaajuisesti ihmisistä 2-8 prosenttia sairastaa fibromyalgiaa. Fibromyalgian pääoireisiin kuuluu krooninen kipu, mutta siihen liittyy myös lukematon joukko muihinkin sairauksiin liittyviä oireita. Fibromyalgian todentaminen on haastavaa ja aikaavievää. Näihin päiviin asti se on todennettu poissulkemalla muita sairauksia. Mutta nyt on toivoa, että tähän tulee lähivuosina muutos.

Medical News Today julkaisi 18.3.2019 artikkelin, joka kertoo fibromyalgian tunnistamiseksi kehitetystä verikokeesta. Tämä verikoe auttaa erottamaan fibromyalgian muista samantyyppisistä sairauksista. Tiedemiehet löysivät siis fibromyalgian yksilöllisen molekulaarisen sormenjäljen. Tutkimuksia johtivat professori ja reumatologi Kevin Hackshaw. Hän ja kollegansa julkaisivat löydöksensä Journal of Biological Chemistry-julkaisussa.

Professori Hackshaw kollegoineen tutki 50 fibrodiagnosoitua, 29 nivelreumadiagnosoitua, 19 nivelrikkodiagnosoitua ja 23 lupusdiagnosoitua. Tutkimus tehtiin molekyylien kemiallisia sidoksia ja energiatasoa mittaavalla tekniikalla. Professori Hackshaw totesi heidän löytäneen fibromyalgiaa sairastavien verinäytteistä selkeät, toistettavat metaboliset mallit.

Pyrkimys on saada testi käyttöön viiden vuoden sisällä. Tavoitteena on sitä ennen toistaa tutkimus tutkimalla 150-200 henkilöä. Jatkotutkimus voi auttaa myös identifioimaan proteiinit, jotka vaikuttavat fibromyalgialle tyypillisten oireiden esiintymiseen. Verikokeessa ilmenevä yksilöllinen metabolinen jälki voi hyödyttää myös siten, että voidaan saada selville kunkin potilaan sairauden vaikeusaste. Se voi auttaa tarkentamaan hoitoa paremmin.

(lähde: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324735.php)

Mietin artikkelin luettuani seuraavaa: koska fibromyalgia nähtävästi pystytään todentamaan verikokeesta, eikö se todistakin tämän sairauden olevan sairaus eikä toiminnalliseksi luokiteltu oireyhtymä?

- Sari Heiskanen -