WHO:n eli maailman terveysjärjestön uusi diagnoosikoodi fibromyalgialle: MG30.01, krooninen laaja-alainen kipu

WHO:N ELI MAAILMAN TERVEYSJÄRJESTÖN UUSI DIAGNOOSIKOODI FIBROMYALGIALLE: MG30.01, KROONINEN LAAJA-ALAINEN KIPU

WHO eli Maailman terveysjärjestö julkaisi kesäkuun 18. päivänä vuonna 2018 icd-11-koodiston korvaamaan icd-10-koodit. Uusi koodisto esiteltiin World Health Assembly-kokouksessa kuluvan vuoden toukokuussa. Icd-11 tulee voimaan 1.1.2022, näin valtiot saavat aikaa suunnitella miten käyttävät uutta versiota ja on aikaa valmistella käännökset kunkin maan omalle kielelle. Terveydenhoitoalan ammattilaisilla on myös aikaa tutustua uusiin koodeihin ja niiden kriteereihin.

Tämä uudistus on kiinnostava fibromyalgiaa sairastaville. Fibromyalgia ei ole uudessa luokituksessa sisällytetty reumasairauksiin, vaan se löytyy kroonisen laaja-alaisen kivun luokituksessa. Vanha icd-10-määritelmä "määrittämätön reumasairaus" jää siis unholaan.

Uudessa koodistossa fibromyalgia kuuluu luokitukseen MG30.0 Chronic primary pain, Krooninen primääri kipu. Fibromyalgian uusi koodi on MG30.01, krooninen laaja-alainen kipu. Sen määritelmä on seuraava (suomennettu englannista tätä julkaisua varten):
"Krooninen laaja-alainen kipu vähintään neljässä viidestä kehon alueesta merkittävän emotionaalisen kärsimyksen kanssa (ahdistus, viha/turhautuminen tai masentunut mieliala) tai toiminnallinen vamma (häiritsee päivittäisiä aktiviteetteja ja vähentää sosiaalista osallistumista). Krooninen laaja-alainen kipu on monisyinen: kipusyndrooman osallisia ovat biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät. Diagnoosi on sopiva, kun kipu ei aiheudu suoranaisesti nosiseptiivisistä syistä kehon alueilla ja siinä on mukana nosiplastista kipua sekä tunnistetut psykologiset ja sosiaaliset tekijät.

Sisältää: fibromyalgia. Ei sisällä: akuutti kipu."

Miten tämä tulee käytännössä heijastumaan fibromyalgiaa sairastavan elämään ja hoitoon jää nähtäväksi. Fibromyalgiayhdistys tekee kuitenkin parhaansa, että fibromyalgiaa sairastavat saavat hyvää ja asiallista sekä yhdenmukaista hoitoa kautta maan jatkossa.

Kysymys uudesta koodiston käyttöön ottamisen aikataulusta on lähetetty Sosiaali-ja terveysministeriöön täällä Facebookissa. Tulemme lähettämään aiheen tiimoilta myös sähköpostitse kysymyksiä Sosiaali- ja terveysministeriöön.

Teksti: Sari Heiskanen

Lähteet: